2004-08-24

Misstaget Bertil

Arla försöker som bäst introducera en ny färskost på marknaden, vid namn Buko. Det särskilda med den är att den innehåller yoghurt, tror jag. Reklam för produkten har bland annat visats i TV och jag känner ett stygn av sorg varje gång jag ser på de två filmer som hittills släppts. Filmerna visar en kritvit figur som hoppar upp ur Buko-asken och viftar med ett trollspö eller något liknande dumt.

Jag vet inte mycket om reklam, men känner instinktivt att någon reklambyrå fått alldeles för bra betalt för den här kampanjen. Först och främst förvirrar de tittaren genom att använda två namn. Den lilla krabaten som trollar nämns av speakern med namnet "Bertil". I den första filmen nämns Bertil två gånger och Buko tre... är det osten eller grabben man försöker sälja? Det andra felet de gör är att de koncentrerar sig på ovidkommande saker. Det som skiljer Buko från Philadelphia är att den innehåller yoghurt. Ändå gör man reklamfilmer som handlar om hur Bertil sticker knivar i tomater och klipper gräslök. Finns inte alla andra färskostar i liknande smaker redan?

Jag håller mig till Philadelphia, där är de tydliga med att osten är himmelskt god!

Avsikter

Jag har under något år dagligen följt ett antal olika bloggar. Det som fascinerat mig är hur enkelt uppbygda de varit och hur snabbt bloggarna kunnat sprida sina åsikter över världen. Det här är tredje gången som jag startar en egen blog, de tidigare gångerna har försöken fallit på att det funnits alltför få läsare och alltför lite intresse hos mig.

Målet med denna, min blog är att kunna ventilera ut allt som rör sig i mitt huvud. Huvudsakligen kommer den nog handla om politik och reklam, men vi får se var åt det bär under de närmaste veckorna.