2009-04-19

Livet på väg tillbaks!

Jag har haft det rätt tungt de senaste månaderna. Några olika motgångar på lite olika områden har jobbat tillsammans för att bryta min koncentration och min naivt positiva syn på tillvaron. Motgångarna har dock inte lyckats fullt ut, jag är starkare än så! Men lite granna jobbigt har det ändå varit.

Efter de senaste tio dagarna har ändå tillvaron lyfts upp ett antal snäpp.

Det började med att jag pluggade till en nästan löjligt återkommande tenta i Linjär Algebra och kände att jag fick allt bättre koll på kursinnehållet. Hur tentan gick är jag inte säker på, men bara godkänt innebär 200% fler poäng än vid förra försöket!

Sen har jag haft ett antal trevliga naturupplevelser, främst i Ekhults naturreservat. Den senaste idag. Vid halv fem i morse gav jag och min far oss ut för att leta tretåig hackspett. Efter två timmar hade vi inte sett några spår av den lille gynnaren men väl hört hornuggla, orre och sett större hackspett, trädkrypare, nötskrikor, stenknäck samt en möjlig tjäder på nära håll. Cirka fem minusgrader och mörker när vi började hade på två timmar förbytts i plusgrader och sol. Skådardagen avslutades med en kavalkad av rovfåglar samt handmatning av kronhjort under den sena eftermiddagen! Riktigt najs!

Efter tisdagens tenta inledde jag en talarturné över landet. Först till Uppsala och sedan vidare till Helsingborg. Ämnet var konflikten Israel - Iran. Lite för många slides och några roliga bilder med allt för subtila punchlines. Men det blev ändå två trevliga samtal om kampen mellan demokrati och förtryck i Mellanöstern. Andrés vänliga omdöme sprider jag gärna!

Jag har också hunnit med en trevlig middag med Carin och flera andra små glada upplevelser. Imorgon börjar äntligen skolan på nytt så jag kan fortsätta lägga dag till dag och snart titulera mig civilingenjör!

Nu är det dags för en kvällspromenad i Linköping. Kanske finns det någon kattuggla i Tinnerö som vill ge sig till känna? I lurarna kommer jag att ha P3 Dokumentärs program om Docklands.

Och så lite glädje från svunna tider med Little Gerhard!

Inga kommentarer: