2008-04-08

Volvo XC60 testad av mig!

Var precis förbi Volvo showroom i Kungsträdgården. Min far och jag var inbjudna att titta på deras nya modell XC60.

Bilfeber.se har tagit läckra bilder, men som de skriver så är den ännu bättre i verkligheten.

Vi var först in och provsatt bilen i någon minut innan vi snodde varsin baguette och rusade till tåget mot civilisationen igen.
Den vinklade konsolen är snygg och även "locket" på facket mellan förare och passagerare känns gediget.

Baksätet är i storleken mellan XC70 och XC90, vilket väl är väntat. Sätena är lätt skålade och rätt mjuka. Hur de funkar vid en långfärd vet jag inte. Benutrymmet var bra för att vara en småbil, men efter att ha levt med minibussar och SUV:ar i tio år så är jag bortskämd med större avstånd. Ryggstöden var enkla att fälla. Jag blev lite besviken på facket i mittensätets ryggstöd. Där kunde de ha byggt in nåt roligt, men det var bara två små fack med ordinar utformning och manuell öppning.

Bakluckan har jag inte så mycket att anmärka på. Den var rätt fyrkantig till ytan, utan de vanliga inbuktningarna för hjulhusen. Det var gott om utrymme upp till insynsskyddet och kändes luftigt. Däremot var öppningen betydligt mindre. Dels är det gott om sömnsmön på varje sida om bakluckan och dels smalnar den av mot toppen. Själva luckan öppnar dock tillräckligt högt (och automatiskt) för att inte vara i vägen. Det enda vi hade att anmärka på var att det saknades större förvaringsutrymmen under bakluckans golv. Men då är vi nere på petitesser (fast med förbandskudde, reflexväst, extra kikare, fågelbok, verktyg, cykelpump etc. så tar utrymmet snabbt slut.)

Mitt slutbetyg är att det är en trevlig bil för de som vill ha en lite mindre SUV. Den är snyggare än till exempel Honda CR-V, som ligger i samma segment och har de finesser man kan önska.

Fick jag bestämma lutar det åt ett köp!

Inga kommentarer: