2010-01-22

Årets bästa utfrågning

Morgonens utfrågning av Mona Sahlin i Gomorron Sverige har spridits som en löpeld bland mina moderata kompisar. Med rätta. Det är en tuff utfrågning med en rejäl sågning på slutet.

Det brummar som en liten humla i mitt bröst, som Ernst skulle sagt. Men det är inte för att Mona får sina fiskar varma, utan för sättet hon får det. Programledaren Alexander Norén vill jag se mer av framöver.

Några saker som jag gillar:
- Grafiken! Vid två tillfällen hänvisas det till grafer och tabeller som läggs in i bild. Det tydliggör alternativen.
- Humöret! Alexander ler, skrattar och ställer frågorna på ett lekfullt sätt. Det är ett fruktansvärt knep eftersom man som intervjuoffer inte kan framstå som sur, tråkig eller upprörd samtidigt som det är väldigt svårt att le och leka med när hjärnan jobbar på högvarv för att hitta det perfekta svaret.
- Rävsaxarna! Efter att ha visat tabellen över hur mycket olika grupper tjänat med Alliansen kommer frågan "Hur mycket vill du ta från dem?" Varje svar annat än "Inget" blir automatiskt fel svar.

En sak jag saknar
- Följdfrågorna. I svensk media finns det inget program där en fråga reds ut tillräckligt långt. Både här och i Ekots Lördagsintervju (flaggskeppet bland intervjuer) får de intervjuade frisedel efter tre upprepningar. Ett annat sätt att göra det visas här.

Det känns verkligen uppfriskande med en trevlig, men ändå hård utfrågning. Jag vill se fler såna här utfrågningar av båda blockens företrädare. Då blir det roligare att vara politiskt intresserad.

Titta på utfrågningen här:

Inga kommentarer: