2004-08-24

Misstaget Bertil

Arla försöker som bäst introducera en ny färskost på marknaden, vid namn Buko. Det särskilda med den är att den innehåller yoghurt, tror jag. Reklam för produkten har bland annat visats i TV och jag känner ett stygn av sorg varje gång jag ser på de två filmer som hittills släppts. Filmerna visar en kritvit figur som hoppar upp ur Buko-asken och viftar med ett trollspö eller något liknande dumt.

Jag vet inte mycket om reklam, men känner instinktivt att någon reklambyrå fått alldeles för bra betalt för den här kampanjen. Först och främst förvirrar de tittaren genom att använda två namn. Den lilla krabaten som trollar nämns av speakern med namnet "Bertil". I den första filmen nämns Bertil två gånger och Buko tre... är det osten eller grabben man försöker sälja? Det andra felet de gör är att de koncentrerar sig på ovidkommande saker. Det som skiljer Buko från Philadelphia är att den innehåller yoghurt. Ändå gör man reklamfilmer som handlar om hur Bertil sticker knivar i tomater och klipper gräslök. Finns inte alla andra färskostar i liknande smaker redan?

Jag håller mig till Philadelphia, där är de tydliga med att osten är himmelskt god!

Inga kommentarer: