2007-11-09

SM i byråkrati

Dagens intressantaste konversation har jag haft redan innan klockan nio. (Fast efter fem kan den bli slagen... vänta och se.) Den rör SJ:s nya bonusprogram Prio. De försöker likna ett riktigt företag genom bonusprogram, men lyckas i sann Sovjet-anda bara med att införa ytterliggare byråkrati.

I Bistron
Jag: Jag tar en kaffe och skulle vilja ha en internetkupong.
Tjejen i Bistron: Kaffe ingår i ditt årskort, men inte internet.
J: Nehej, men det har gått tidigare.
T: Internet ingår bara i de andra årskorten och det svarta SJ Prio-kortet.
J: Du menar det svarta kort jag får automatiskt eftersom jag har ett årskort silver?
T: Ja.
J: Så jag måste bära med mig två kort, varav det ena följer av det andra?
T: Ja.
J: Då går jag och hämtar Prio-kortet i min jacka i andra änden av tåget.
T: Gör så.

Det enda jag saknade var ett Apu-inspirerat "Thank you, come again!"

Inga kommentarer: