2009-12-22

Min motivation

Jag får ofta frågan (nåja, inte ofta, men det har hänt att någon undrat) varför jag jobbar med försäljning. De har sett Boiler Room, de har blivit uppringda av telefonförsäljare och de har blivit påhoppade på gatan av 15-åringar i backslick från Tele2. Hur kan jag som är en så trevlig kille jobba med ett så nedrigt arbete. Jag borde ju rädda barn från svält eller hämta ned kattungar ur höga träd istället för att försöka "pracka på stackars satar mer och dyrare grejer än de behöver".

Min motivation till att jobba med försäljning finns i filmen.




Vad är det då som skiljer en dålig upplevelse från en bra? Jag tror att svaret ligger i ambitionen. Dåliga försäljare vill göra ett snabbt "sälj" som maximerar provisionen. Bra försäljare bygger upp en relation.

Den alutristiska anledningen är att alla förtjänar att få en bra upplevelse när de lämnar över sina besparingar i utbyte mot en mobil. Den beräknande anledningen är att en genomsnittlig person kommer att köpa 30 mobiler under sin livstid och nöjda kunder kommer tillbaks.

1 kommentar:

Jacob Lundberg sa...

Haha underbar video!