2009-10-14

Ljungsbros invånare kan stoppa klottret!


Jag har tröttnat på klottret. Det är bättre att göra än att klaga, så jag har gjort något åt det!

För drygt två månader sedan lanserade jag Sveriges mest moderna tjänst där medborgare kan anmäla klotter i deras närmiljö. Jag är riktigt nöjd med hur lanseringen har gått hittills. Tillströmningen av rapportörer har legat på en låg nivå, men av reaktionerna från klottrare så fyller tänsten ett behov.

Idag lanserar jag Klotterfri.se:s första lokala sida. Ljungsbro.klotterfri.se. Att valet föll just på Ljungsbro är enkelt.

Ljungsbro utanför Linköping är ett samhälle som drabbats extra hårt av klotter. Igår och tidigt i morse har jag besökt Ljungsbro för att själv skapa mig en uppfattning om klottrets omfattning. När jag frågade lokalbor om det var så illa som Corren beskrev det svarade de att "det är värre". Redan efter några minuter kunde jag inte annat än hålla med dem.

- Varje busskur var demolerad av sprayflaskor och märkpennor. Särskilt drabbade blir äldre personer som sällan åker buss och på grund av ligisterna inte kan läsa tidtabellerna.
- Många vägskyltar var också förstörda, vilket gjorde min och troligen många andras färd osäker.
- På ICA-butiken fanns tydliga spår av klotter, trots att man försökt sanera. Varje omgång sanering kostar stora summor, något som drabbar alla kunder i form av högre priser.
-Inte ens Myrornas insamlingsstationer hade undkommit vandalernas framfart. Att uttrycka sitt (påstådda) samhällshat genom att ge sig på välgörenhetsorganisationer är Glocalnet-lågt!

Att Polisen satsar mot klottret i Ljungsbro är bra. Men för att få bukt med klottret krävs att invånarna i Ljungsbro engagerar sig. Polisen har, enligt egen utsago, god koll på vilka klottrarna är. Men de behöver ta dem på bra gärning för att kunna vara säkra på en fällande dom. Här kan Klotterfri.se och dess nya, lokala sida bli en extra resurs.

Klotterfri.se är den första tjänsten där medborgare enkelt kan rapportera klotter i sin närmiljö. Klottrare använder ofta samma "tag" (revirmarkering) gång på gång. Om polisen griper en klottrare i färd med att skriva en viss tag så kan de förhoppningsvis binda förövaren till fler platser genom bilderna Klotterfri.se.

Det blir också lättare för kommunen att se var klottret finns och snabbare ta bort de nymålade såren. Till glädje för alla boende i Ljungsbro som vill bo i ett tryggt område.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Idag ska jag vara mesig men konstruktiv!
Så jag föreslår, häng upp klottrarna i tummarna utanför ICA-butiken och ställ en magnumsprayflaska framför så att vanliga medborgare kan få spruta av sig...
(MrX)
På en anna ort där jag bott hade en soc sekr som klottrat på bygden. Hon låste in honom i sin lgh.
Vad hände? Han klottrade ner hela badrummet!!

Anonym sa...

Nu har visst min dator behagat glömma hälften vid kopiering??
Detta:
På en anna ort där jag bott hade en soc sekr som klottrat på bygden. Hon låste in honom i sin lgh.
Vad hände? Han klottrade ner hela badrummet!!
Skall naturligtvis vara:
På en annan ort där jag bott hade en soc sekr en son som klottrat på bygden. Hon låste in honom, sonen, i sin lgh.
Vad hände? Han klottrade ner hela badrummet!!

Ber allermjukast om ursäkt!
Ska kolla bättre nästa gång!
(MrX)

Eastland warriors! sa...

Du är ju verkligen inte smart lilla gubben. det är bilderna som DU lägger upp på din lilla "vardags hjälte" sida som writers vill åt.
Du ger oss bara mycket mer fame.
Plus att när nån som du med för mycket fritid får för dig att leka polis så peppar det bara målarna mer och mer bara för att irritera dig. haha! Om du bara visste vad du satt i rullning. Linköping klotter kommer öka GROVT tack vare dig!
Bra jobbat mannen!
/Linköpings Writers!

Anonym sa...

Från en som hållit koll på linköpings klotter i snart 7 år, utan att klottra själv, kan jag säga att du precis skjutit dig själv i benet. Det är som den tidigare kommentaren säger; att du har satt en boll i rullning som bara gör att klottrarna kommer klottra mer.

Sen för de klottrare som inte tycker fame(mer tags överallt, mer fame) på den här sidan är något att ha... Kan vara djupt rotade i kriminella kretsar och skulle inte ge sig för att ge dig en "present" en dag.

Du har blivit informerad, tänk om.
/ACEtone