2009-10-05

Sådär lagom nördigt



XKCD är en bra serie för de som är lite nördigare än genomsnittet. Och för de som är rädda för velociraptorer (Jurassic Park, you know).

Dagens strip fick mig först att skratta och sedan få mig att känna saknad över något jag aldrig upplevt.

RPS är en ordlek med det klssiska RPN-systemet. RPN står för Reverse Polish Notation och är ett sätt att skriva ekvationer som var populärt på 60- och 70-talen. Istället för att skriva "1 + 2" skriver man "1 2 +". Resultatet är detsamma, men vid komplexa ekvationer blir det (med lite träning) enklare att skriva in dem i miniräknaren eftersom man slipper parenteser. (1+2)*2 skrivs 1 2 + 2 *.

RPN är en av de där små nördiga sakerna som jag vill kunna för sakens skull. Lite som att jonglera, blåsa eld och räkna binärt på fingrarna. Jag har letat efter en RPN-räknare i ett par år, men inte hittat någon till ett bra pris ännu. Det är helt enkelt dags för mig att inse att jag föddes för sent för att kunna lära mig RPN... eller?

Jag ska lägga några timmar på att koda ett litet glatt program som kan räkna RPN åt mig. Det läggs upp här när det är klart!

1 kommentar:

Anonym sa...

Här finns iaf en som dagligen använde en kalkylator ("miniräknare") på den tiden det begav sig.
En "Sinclair Scientific", (finns nog kvar, nånstans) skapad av den genialiske Clive Sinclair. (Kanske idag t o m Sir Clive??)
Få insåg det smarta i att räkna på det viset och hur snabbt det gick. Kalkylatorn var så liten att man manövrerade den med endast vänsterhanden och kunde då skriva med höger..
Fast den drog batterier. Mycket, LED-display kostar.
//WR