2009-08-14

Så gör man en personvalskampanj på webben

Jag är MUF Östergötlands riksdagskandidat. Det ställer krav. Jag måste finnas där unga människor finns och kommunicera så att det känns nära och relevant för dem. Det är en kul utmaning!

Här kommer en liten sammanfattning av hur min personvalskampanj är upplagd inom de sociala medierna:

Hemsida
Jag och min kampanjkonsult Jocke (han får inte betalt, men bor på min soffa ibland) diskuterade detta en del. Han ville att jag skulle registrera en domän typ johantillriksdagen.se eller johanochdu.nu. På sidan skulle jag ha en blogg, en mikroblogg, en chattfunktion, en nätverksfunktion, kunna lägga ut videor och hålla kontakt med mina supporters.

Det skulle kräva en hel del utgifter och många, många timmars arbetet med Wordpress och dess plug-ins. Min lösning är genialt enkel: min centrala valsida är också min Facebook-profil: http://www.facebook.com/johan.lundberg

Facebook
Här sammanstrålar alla delar av min närvaro i de sociala medierna. Tjänsterna är redan integrerade i Facebook, insticksprogram finns och det är den naturliga platsen att leta efter personer man vill veta mer om.

Genom Facebook kan mina vänner och supporters hålla sig uppdaterade och på ett enkelt sätt sprida informationen/bilderna/filmerna/länkarna vidare till sina vänner. När jag provade detta i EP-valrörelsen nådde mina webbfilmer tusentals unga personer på bara några få minuter, ett genomslag som är omöjligt att genomföra i något annat medium.

Blogg
Sedan hösten 2004 har jag bloggat här på Ledljus. Jag har lärt mig Blogger och vi funkar i en skön symbios. Att överge bloggen känns inte aktuellt, den är en för stor del av mig för att kunna lämna helt. Även om jag inte är dunderstolt över varje inlägg så är de samlat en bra beskrivning av mig och min utveckling de senaste fem åren. Genom Facebook-applikationen Simplaris Blogcast uppdateras alla inlägg direkt till min Facebook-feed. Tyvärr sker det bara en gång per dygn eftersom Blogger inte har någon ping-funktion, jag byter app när jag hittar en bättre.

Hade jag börjat blogga idag så hade nog valet fallit på WordPress som är friare och ger många fler möjligheter att ändra layout och innehåll. Men Blogger var mitt val då och det är så pass bra att jag kommer behålla det ett tag framöver.

Mikroblogg
När Twitter först dök upp så förstod jag inte meningen, men jag är biten av Twitter-flugan. Via Twitter kan jag berätta om tankar som far genom mitt huvud, vad jag gör i kampanjen för tillfället och blixtsnabbt kommentera händelser. Till skillnad mot bloggen där inläggen ofta är längre och innehåller såväl filmklipp som bilder. Jämför med skillnaden mellan one-liners och anföranden. Via Twitters egen Facebook-app skickas mina twittranden automatiskt till statusfältet på min Facebook-sida.

Mobilblogg
Den svenska utvecklaren Jonas Lejon har jag stor respekt för. Han gör ett bra jobb dels med sina olika tjänster och dels med sin blogg om PHP-kodning. Hans tjänst Bloggy använder jag för att mobilblogga då den stöder både SMS och MMS. SMS:en skickas sedan vidare till Twitter som skickar dem vidare till Facebook. MMS-bilderna hamnar tyvärr bara hos Bloggy, men de som följer mig där är rätt hardcore och förtjänar en bonus!

Livesändningar
Om någon vecka börjar min turné runt i länet till olika föreningar och evenemang. Då kommer jag att ta med mig en kamera eller en vän med en lämplig telefon för att dokumentera vad som sker. Detta läggs ut på min Bambuser-kanal. Bambuser är en tjänst för att sända video live över nätet. Vi i MUF använde det i EP-valrörelsen i våras då vår förbundsordförande och valledare livesände varje morgon och kväll. Jag tycker att jag är roligare live än i textform, så därför kommer det nog bli en del filmer. Dessa läggs upp som länkar på Facebook.

Bilder
Jag är en dålig fotograf, har ett kasst bildsinne och är lite lat. Detta sammantaget gör att jag inte lagt någon tid på att få igång en bra bildtjänst till mitt sociala nätverk. Däremot har jag beställt en iPhone 3GS. När (om) den väl anländer kommer detta lösa sig nästan automagiskt. Då kommer jag att kunna ladda upp bilderna i telefonen direkt till Facebook, tagga och kommentera dem i realtid etc. Förhoppningsvis anländer luren i nästa vecka och då blir det fota av!

SEO
De tre bokstäverna är en förkortning för search engine optimization, vilket handlar om hur man gör en site så attraktiv som möjligt för Google. (Andra sökmotorer är inte relevanta, inte alls.) Jag följer ett tiotal SEO-bloggar dagligen, men har inte satt mig in i koncepten ännu och framförallt inte implementerat det jag kan. I så fall hade jag till exempel ofta och gärna skrivit mitt namn (Johan Lundberg) och att jag kandiderar till riksdagen 2010, med länkar till min Facebook-sida och uppmanat dig kära läsare att göra detsamma. Får jag tid över ska jag bli lite bättre på detta inom kort, så att jag toppar Google-sökningen på mitt namn istället för någon okänd litteraturvetare.

Spindeln i nätet
I samband med att jag köpte min MacBook Air installerade jag webbläsaren Flock. Den har i grunden förändrat hur jag surfar. Flock är Firefox på sociala medie-steroider! I en sidopanel har jag alla 100-talet bloggar jag följer, som uppdateras varje timme. I en annan panel ser jag alla bilder mina vänner lägger upp på Facebook. I en tredje finns alla Twitter-, Facebook-, och YouTube-uppdateringarna från mina vänner. Med en knapptryckning lägger jag intressanta länkar till mitt Delicious-konto och kan söka bland dessa i automatiskt genererade kategorier. Jag kan blogga direkt till Blogger och i den veckogamla senaste versionen följer min Facebook-chatt med även när jag går till andra siter. Det finns även en clipboard-funktion, en lättnavigerad historikfunktion och troligen tjoget andra tjänster som jag inte hunnit utforska.

Det är från denna kommandocentral som det mesta av mitt kampanjarbete på nätet sker och planerandet av den fysiska kampanjen utförs.

FirstClass
Moderaterna har sedan 90-talet varit Sveriges främsta IT-parti ur teknisk synvinkel. En relik från den tiden är partiets mailsystem byggt på FirstClass. Ett grymt bra verktyg som förutom mail är ett internt debatt- och kommunikationsforum. Det är inget jag valt, men ett program jag älskar!

Kostnad
Vad kostar då hela detta kalas? Jag har här räknat upp ett antal tjänster som jag använder nästan dagligen. Utöver detta är jag registrerad på en mängd forum, har flera mailkonton och finns registrerad på ett tjogtal olika webbtjänster (den senaste är url-förkortaren Bit.ly). Sammanlagt har jag lagt ut noll kronor på detta och har potential att nå flera tusen personer inom loppet av några minuter. Det innebär ett paradigmskifte i hur en valrörelse kan bedrivas. Plötsligt är det inte pengarna i partikassan eller den egna plånboken som avgör hur det går. Istället är det en kamp om vem som kan vinna flest till sina idéer. Vem som har bäst formuleringar, ger trevligast intryck och verkar vara den som kan göra bäst arbete på plats i riksdagshusen.

Fysisk teknik
Som nämnt jobbar jag på en MacBook Air, vilket är min enda dator. Den har ett par externa hårddiskar för att ha en Time Machine-backup och spara gamla bilder. Jag fick en skrivare i födelsedagspresent, men har nog skrivit ut färre än 20 sidor på ett år.

För att koppla upp mig mot nätet använder jag ett mobilt bredband från Tre. Det har varit min vän i snart 18 månader, även om jag bytte modem för en månad sedan. Jag är störtnöjd med tjänsten och med Tre som operatör! Det är en kostnad på 199 kronor per månad.

Min mobil har sedan partistämman 2007 (jag smet iväg på lunchen och köpte en av de första i landet) varit en SonyEricsson K850 med Tres programvara som funkat bra. Just nu använder jag en UltraTouch som jag fått låna från Samsung (via jobbet) och i nästa vecka hoppas jag kunna byta till en iPhone 3GS. Abonnemanget är idag Tre Fastpris för 599 kronor/månad. Efter att ha analyserat mitt ringande det senaste året inser jag att det är ett grymt kap för mig. När iPhonen anländer byter jag till abonnemanget 3Total och får förutom dagens 3000 minuter, 3000 SMS och 3000 MMS även 10 GB data varje månad. Hoppas det räcker!

Målsättning
Jag gillar webben och hoppas vara den mest socialt medieaktiva kandidaten i valet.

Update
Detta inlägg täcker tekniken. Mitt nästa inlägg beskriver hur man sedan använder sociala medier.

1 kommentar:

Holger Heldmark sa...

Hallå Johan!
Gillar Din info. om personvalskampanj. Är "ny" men gammal, 66 år, politiker som är lite besviken på mina partikamrater i kommunen. Sista mandat perioden har bestått av en ohelig allians med vänstern men inför höstens val kommer vi att följa riksalliansen.
Det som irriterar mig är att man inte vågar eller vill ha åsikter om vad de rödgröna tycker och företar sig. Känns lite som svågerpolitik!
Vi har haft en ganska livlig debatt i lokala medier i olika kommunala frågor men där moderaterna inte haft några officiella åsikter.
Jag har engagerat mig lite i den debatten då jag är pensionär och haft tid med sådant. Jag har varit noga med att följa moderaternas politik i känsliga frågor.
Inför valet har jag fått ett slags yttrandeförbud som innebär att alla inlägg som jag vill publicera först skall godkännas av styrelsen där jag för övrigt sitter med.
Jag har inte några gamla meriter att bli vald på utan tänker starta en egen personvalskampanj i miniformat då jag tror att jag kan tillföra kommunen lite friskt blod trots min ålder.
Visat upp ett "vykort" som presenterar mig vid vårt senaste möte som inte möttes av några kommentarer.
Är det risk att jag splittrar partiet är då den stora frågan jag funderat på.
Tacksam för ALLA åsikter.
Holger