2009-09-29

Engagemang!

Jag brukar känna att jag har ett stort politiskt engagemang. Särskilt kommer känslan över mig när jag läser alla delar av regeringens budgetproposition, utgiftsområde för utgiftsområde, eller när jag går upp kl 06 en söndag för att åka 20 mil och tala i två timmar om arbetsmarknaden.

Men det finns människor vars engagemang för mig att framstå som en sengångare på valium.

Efter tio års arbete har några entusiaster äntligen lyckats läsa BootROM:et på en Game Boy Color. ROM:et är kretsen som sköter starten av enheten, visar Nintendo-loggan och skapar det glädjefyllda plinget.

En passage i texten imponerar särskilt:
"There was great news in the GB scene a short while ago, when Neviksti from CherryRom forums announced that he had been able to extract the BIOS image from the original GameBoy by decapping the chip, staining the ROM, and using a really powerful microscope to individually resolve and read out each bit one by one."

Alltså: Han öppnar ROM-kapseln (en sån där svart "låda" på enhetens kretskort), gör en infärgning för att öka kontrasten och med hjälp av ett mikroskop läser han av datan bit för bit. Helt galet!

Inga kommentarer: