2005-05-23

En (fett) bra bok

Den gågna fredagen spenderades för min del i Kungliga Hufvudstaden. Jag bevistade Timbros releasefest av "Peta inte i maten", en smal bok med tunga argument mot den feta hälsolobbyn. På tillställningen serverades vin i små glas och närapå nyttiga tunnbrödswraps. Jag hade nog förväntat mig något med mer späck, men det hade nog varit dålig PR att ge gästerna infarkter. Plus att selleri med dipp är riktigt gott.

Mattias Svensson höll ett drygt halvtimmeslångt anförande där han berättade om sina egna erfarenheter i de tungas klubb. Hans resonemang där, och även i boken, kokar ned till att alla har ansvar för sitt eget liv. Det kan vara bekvämt att skylla på andra, på Makten och Krafterna som motarbetar ens strävan efter en slank kropp. Men oavsett hur svårt det kan vara så är det bara man själv som kan lösa problemet. Även om det tar emot att erkänna.

Jag har i sällskap av chips och godis nickat mig igenom hela boken. Nu jävlar är det dags att skrida till handlig! Kankse skulle hämta lite cola.

Innan vi gick vidare till Calle Ps för att dricka öl han jag känna igen ett par ansikten bland publiken. Till de mer lättippade besökarna hör Johan Norberg, i samspråk med Johnny Munkhammar. Hax var så klart där, men längtade hem till bloggen. Partiet hade flera av de sina närvarande, främst tjänstemännen kansliet. Kammaren representerades av plats 200, de kunde gott ha varit fler. Studentförbundet och andra perifera organisationer fanns självklart på plats och dess namn är många. En oväntat välrepresenterad organisation var vår alldeles egna TV-Pravda, varifrån både Per Gudmundsson och Stefan Grundin lyckats hitta fram.

Till nästa evenemang ska jag förbereda mig mer och sedan skapa en namedrop-blogg som till och med Viggo skulle bli avundsjuk på.

Inga kommentarer: