2005-05-19

Klasspress

I onsdags höll jag min första klasspress. Tillsammans med Johanna underhöll vi en klass med blivande frisörer genom att berätta om MUF. Det är helt klart det roligaste jag gjort denna vecka.

Efter en trevande start (jag skulle kunna prata i 8 timmar, men var ska man börja?) fick vi upp ångan och lyckades resa en och annan arm i luften. Efter några inledande frågor om huruvida ökad invandring inte skulle leda till fler arbetslösa så kom några positiva kommentarer fram.

Några exempel:
Tjejen som frågat om invandringen tycker det blir för lätt att köpa ut om man sänker till 18 på systemet. Innan vi hinner svara vänder sig en tjej på första raden och påpekar att man som 16-åring idag dricker hembränt istället.
Hennes bänkgranne sträcker upp handen om proklmerar att "alla vet ju att ett kommunistiskt samhälle inte fungerar". Och går sedan vidare till att beklaga sig över hur hennes bekanta får 2900 i socialbidrag, utöver hyra och mat! Hear, hear är det enda man kan säga.
På lärarens fråga ifall de nu skulle rösta på moderaterna svarar en av eleverna att "ja, det blir ju inte vänsterpartiet i alla fall". De hade varit där veckan innan och hade (omedvetet) pläderat för vår sak bättre än vi själva.

Allt som allt en mycket lyckad insats av mig och min kollega.

Fan, vad roligt det var. Nu kan jag inte bärga mig förrän valrörelsen drar igång på riktigt!

1 kommentar:

Dag Elfström sa...

Jo att hålla klasspresentation är roligt. Grattis till en bra utfärd sådan =)