2009-09-08

WOW! Nu får polisen fullt upp!

Regeringen snålar verkligen inte när det behövs. Till hösten får polisen fyra miljarder kronor extra. Det är grymt mycket pengar. Fyra tusen miljoner kronor. Den största satsningen någonsin.

Om jag vore rikspolischef skulle jag känna mig som ett rådjur i strålkastarljus. "Här kommer pengatåget. Vad gör jag? Vad gör jag? Vad gör jag?!" Eller kanske snarare som en skidåkare i en lavin. Den kan hjälpa åkaren att ta sig ned, men åker han fel är han dödens lammunge med flera ton kompakt snö ovanpå hjälmen. Polisen får ett tufft arbete med att anpassa organisationen efter de nya tillskottet, utan att jäsa över kanten och återigen bli sittande med budgetunderskott.

Fyra miljarder kronor till rättsväsendet är fantastiskt! Fler poliser, minskande berg av liggande undersökningar och fler avgjorda fall. Härligt!

Christoffer Järkeborn ger en sedvanligt koncis sammanfattning av reformen.

Inga kommentarer: