2008-12-21

Döm mordbrännarna, oavsett ålder!

Jag hade en trevlig kväll. Kaffe, lussekatt och ett tusental bloggposter från den senaste veckan att gå igenom. Så händer följande:

Corren.se och Aftonbladet.se läser jag att ett större gäng unga ligister startat bränder inne på Universitetssjukhuset och att polisen letar efter mordbrännarna. Jag ser US från mitt fönster, men har inte märkt av någon uppståndelse.

Helt plötsligt infinner sig en okuvlig lust att ta en frisk kvällspromenad runt sjukhusområdet. Sagt och gjort, jag beger mig ut i den blåsiga linköpingsnatten. Nere vid Tinnerbäcken har fyra polispatruller och några hundar stoppat ett gäng svartklädda ungdomar. Jag höll mig på avstånd och det var rätt mörkt, men ingen av killarna såg ut att vara över femton.

Var det rätt killar och om mina grönblå ögon inte lurat mig så kommer följande hända. Polisen lämnar över ärendet till socialen. Där får killarna dricka saft, äta kakor och prata om hur den stängda fritidsgården fick dem att utsätta patienter under intensivvård för livsfara. Enligt devisen att brott ska straffa sig, typ.

Förra veckan höll statsministern sitt jultal och sa bland annat att straffåldern borde sänkas. Inte en dag för tidigt! Faktiskt ett par veckor för sent.

Johan Ingerö skriver brasamma ämne. En av texterna är riktigt bra. Läs den!

Inga kommentarer: