2009-03-10

Sveriges bästa minister utsedd!

Vem är bättre lämpad än jag att utse den bästa ministern? Just det.

Idag debatterade socialförsäkringsminister Christina Husmark-Persson en interpellation från sossen Hillevi Larsson. De inledande inläggen följde sedvanlig formalia, men sen brann det till. I klippet syns regeringen i sitt absoluta esse.

När jag jobbade på riksdagen var socialförsäkringar mitt huvudområde. Jag har följt införandet av rehabiliteringskedjan med stort intresse och måste säga att det nog är den bästa reform som regeringen genomfört hittills. Godtycke och kyla har ersatts av tydlighet och humanism. Alla som har arbetsförmåga måste också få möjlighet att bejaka den och på nytt bli en del av en arbetsgemenskap.

Särskilt viktigt är det när det är en finanskris. Då har Sverige inte råd att gå miste om någon talang. Om den bäst lämpade ingenjören får ett jobb har brutit benet så är det ju avgörande att denne kommer tillbaks till arbetsmarknaden så fort som möjligt, inte att han tvingas gå sjuk år ut och år in som skedde tidigare.

Sossarna är såna cyniker och det kryper i skinnet på mig när jag lyssnar till deras inlägg. Är man bagar och mjölallergiker så är det game over i deras värld. Människor är bara lämpade för ett enda arbete och kan man inte utföra det längre så ska man leva på sjukpension livet ut. Har man ett rörelsehinder så finns det inget arbete någonstans någonsing man kan utföra ens en timme varje vecka, resonerar de. Jag tror annorlunda. Jag tror att människor kan mer än politiker tror.

Christian Husmark-Persson är regeringens hittills bästa minister. Tillsammans med sina medarbetare på Socialdepartementet (varav en bloggar) har de sett till att passiva sjukskrivningar ersätts med aktiva åtgärder. Från 140 nya förtidspensionärer om dagen när sossarna regerade har vi idag ett ohälsotal som sjunkit till nivåer inte setts på ett decennium!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tjena!

Kika gärna in på min nya blogg =)

/Oscar