2009-03-23

Våga vägra papegoja!

När Ali Hussein/Lasse Lindroth uppträdde brukade han ha med en passage om Hemköps lyckliga grisar. Vem vill egentligen äta en lyklig gris? Hellre då en manodepressiv gris som bara längtade till dödsriket. En rätt human inställning, kan man tycka.

Svenska Dagbladet rapporterar att papegojfiskar har börjat säljas i svenska fiskbutiker. Det är helt uppåt väggarna! Fiskarna är en viktig del i korallrevens ekologi och reven är trots sitt rika fiskliv inga bra platser för industriellt fiske.

Jag förstår de som handlar papegojfisk, de är både färggranna och har ett exotiskt namn. Det finns nog inget ont uppsåt bakom, få människor äter medvetet hotade fiskar med särskild njutning. Jag hoppas dock att papegojfiskarna försvinner från handeln lika fort som de dök upp.

Svenskan har dragit sitt strå till stacken genom att uppmärksamma försäljningen och problemen med den. Nu är det upp till oss som konsumenter att påverka våra vänner och våra lokala handlare.

Varför inte bara förbjuda, undrar ni? Om arten förbjuds så hämmar det möjligheten att någon driftig person kommer på ett sätt att odla fisken och sedan sälja den, eller ett utveckla fiskemetoder som är skonsamma och hållbara. Jag är inte sentimental med fiskarn i sig, inte ens papegojfisken som jag sett live i ett thailändskt rev, däremot vill jag ha kvar korallreven.

Våga vägra papegoja!

Inga kommentarer: