2009-03-26

ÄNTLIGEN!!!

SJ kommer att konkurrensutsättas fullt ut. ÄNTLIGEN!!! Jag har inte kunnat åka tåg någon gång det senaste halvåret utan en halvtimmes försening på resan. Det här är riktigt, riktigt, riktigt bra!

8 kommentarer:

Kurt sa...

Och med fler operatörer på samma antal mycket begränsade antal spår blir det inte fler förseningar?

Anonym sa...

Tyvärr så kommer du nog inte att uppleva någon större skillnad, det är samma gamla banverk som sköter driften

Sharpless sa...

Problemet är att mer konkurrens inte kommer att leda till bättre passade tider eller lägre priser, då det inte är monopolet som är begränsande utan snarare bristen på spår.

Anonym sa...

Problemet på järnvägen är bristande kapacitet och eftersatt underhåll av järnvägsnätet. Att släppa konkurrensen fri och tro att mer trafik på ett redan överbelastat järnvägsnät förbättrar tidhållningen är, vågar jag påstå, närmast naivt. För det första en symptombehandling, dessutom med fel medicin! Konkurrens är förstås inte fel, men på infrastruktur med begränsad kapacitet är det ofta bättre med upphandling av sträckor/koncession än fri konkurrens och etableringsrätt.

Fundamenta.

Anonym sa...

Snart kommer även marknadsliberaler som du inse att det är kapaciteten det är fel på...
Det är den största fördelen med detta nya utspel.

Anonym sa...

Hoppas Du gillar två timmars försening på den avreglerade och röriga marknaden...

RIDÅ !!!

Anonym sa...

Om du sitter fast i en bilkö i en Volvo - tror du verkligen att det blir bättre om du i ställer köper en Saab?

Tågförseningar beror till mycket liten del på den som kör tåget - det beror på köer, banarbeten, signalfel - gud vet allt.

Visst kan det finnas anledning att avskaffa tågmonopolet - men tro inte att förseningarna försvinner. Det lär snarare bli värre när fler vill trängas där ute!

Anonym sa...

Och de förseningarna kommer att minska i och med avskaffande av monopolet? Troligtvis inte då över 70 procent av de totala antalet förseningar orsakas av Banverket och fel i infrastrukturen. Fel som inte försvinner för att det blir avreglerat. Snarare kommer förseningarna att öka i och med att det blir fler tåg på samma antal spår.