2009-01-29

En missad amerikansk upplevelse

Jag bodde i USA med min familj 1996-97. Det var ett helt fantastiskt år och jag fick många, många minnen för livet. Men en sak jag aldrig var med om var en "school closing", när skolorna stänger för snö. Det har Obamas barn fått uppleva efter bara någon vecka och deras pappa är inte glad.

För mig som svensk ter sig själva påfundet lätt barockt. Att eleverna tvingas stanna hemma, inte utan viss rädsla för att maten ska ta slut och strömmen försvinna, bara för att det landat några snöflingor på den tjärade garageuppfarten. Kom igen, är det en civilisation eller ett räddhågset skämt?

Orsakerna till benägenheten att hålla eleverna hemma är många. I många counties råder det skolbusstvång för elever som inte bor supernära skolan. ABS-bromsar på dessa bjässar är lika okänt som bälten. Vinterdäck är i stort sett okänt i landet, liksom halkbanekörning. Utan tort reform står skolor, bussförare och snöröjare oskyddade inför enorma stämningar. Det är helt enkelt säkrare att låta barnen vara hemma än att ta den ekonomiska risken att locka dem till skolan.

Inga kommentarer: