2009-01-28

Spontan ordning FTW

Ekonomen och nobelpristagaren F A Hayek myntade uttrycket "spontan ordning" för att förklara hur miljarder människor, utan att känna varandra ändå lyckas skapa allt det välstånd som finns på jorden. Jag valde att studera logistik eftersom jag är fascinerad av de processer som styr den spontana ordningen. Hur kan det finnas bröd i brödhyllan på Konsum av just den sort jag vill ha, just när jag vill ha den? Och hur kommer det sig att bageriet alltid har mjöl, vatten, jäst och andra ingredienser när de behöver? Komplexiteten i samhället illustreras jättebra av en annan nobelpristagare, Milton Friedman, när han förklarar vad som ligger bakom en enkel blyertspenna. Den videon finns lite längre ned.

Men den video som fick upp min puls idag kommer först. Att vi människor kan skapa komplexa strukturer med våre härliga hjärnor är kanske inte så konstigt. Det riktigt fascinerande är att något så primitivt som termiter kan skapa fantastiska samhällen med mögelodlingar, barnkammare, soptippar och andra utrymmen trots sin enkla uppbyggnad, begränsade kommunikation och grunda intellektuella djup. Det måste ju betyda att själva algoritmen för samordningen måste vara rätt enkel och att den därför borde kunna beskrivas. Av mig? Vem vet?

Termitsamhället

null - Watch more free videos

Friedmans penna

Inga kommentarer: