2009-01-25

"Håll ut några dagar till"

Jag vill ringa upp Islands avgående handelsminister och sjunga som Winnerbäck. "Håll ut, håll ut. Håll ut några dagar till!" Tyvärr har han redan avgått, så det är lite sent nu.

Tänk er följande scenario om han hade väntat någon dag till. Odell står i brickrestaurangen på Rosenbad och har precis betalat sin lunch med en fräsch hundralapp vilket ger 30-40 kronor i växel tillbaks. Det borde väl ganska exakt räcka för att köpa Island, inklusive bankernas transaktionsavgifter? Då hade handelsministern kunnat göra en härlig försäljning och kanske kunnat sitta kvar.

Om Odell skulle nappat? Definitivt! Tänk dig hans nästa möte med Riksgälden. "Hej Mats!" säger Bo Lundgren "Det är jag som äger Carnegie! Ho ho!" "Mjaa..." kontrar Odell "men det är jag som äger Island. Så den här gången torskade du allt!" Sen äter de mazariner och fortsätter att hålla Sverige på rätt köl i finansstormarna.

Ja, det är ett kaxigt inlägg. Men när vi har världens bästa regering som sett till att hålla Sverige undan stormen, då kostar jag på mig det!

Inga kommentarer: