2009-01-19

Flytta numret - inte offret!

Ja, rubriken är en rätt tråkig omskrivning av mitt tidigare inlägg om mobbning. Förlåt!

Operatören 3 är på krisstigen. De vill att tiderna för portering ska kortas. Portering är när man flyttar sitt telefonnummer från en operatör till en annan. Jag har själv porterat mitt nummer fyra gånger och har haft problem nästan varje gång.

Först en förfrågan om flytten går att genomföra. Vilket tar upp till två dagar att få svar på. Sen ytterliggare fem arbetsdagar (och oftast en helg mitt i) innan det gamla numret är på det nya abonneamnget. Har man en operatörslåst telefon så måste man alltså vänta upp till 9 dagar innan man kan leka med den.

När jag jobbade på The Phonehouse så var porteringar ett evigt gissel. Tre hade det allra smidigaste systemet för att genomföra porteringar och inte minst för att avhjälpa eventuella problem. Men det tog ändå fem dagar innan allt var fixat, till kundernas förtret.

I en undersökning från Tre som IDG skriver om har Sverige längst porteringstider av alla länder Tre agerar i. För användare i andra länder kan det ta så lite som 20 minuter att portera sitt nummer.

Jag vill också ha! NU! Inte minst för den stress operatörerna får känna av. Om nummerflytten tar en vecka orkar man med mycket skit innan man byter operatör, tar det en kvart så blir röstandet med fötterna supersmidigt.

En annan grej skriver IDG om, nämligen att virtuella operatörer kan börja dyka upp i Sverige. Alltså operatörer som hyr in sig på någon annans nät. Det vore inte fel alls! Jag minns priskriget när Djuice kom till Sverige. Gärna igen!

Inga kommentarer: