2009-01-17

Jag rensar bland vännerna

SJ, SJ, gamle vän, sjungs det i en folkkär visa. Jovisst, att pendla med SJ mellan Linköping och Stockholm var smidigare och behagligare än att till exempel rida åsna samma väg. Men nu får det vara nog.

Nattens sista tåg till Linköping vad planerat till 21:45. Den tiden skjuts upp gång på gång, vi får reda på att det är tekniska problem med tåget. Betryggande... 22:30 bestämmer de sig för att byta till ett annat tågset. 23:00 avgår så äntligen tåget.

Allt är inte trist. Det nya tåget är ett X2000, med el och internet, som går snabbare och bekvämare än de trista regionaltågen från 60-talet. Men ändå. SJ, SJ, gamle vän, jag har kompisar så det räcker. Det är inte mitt fel, det är ditt.

Uppdatering
Resan hem blev rätt behaglig. Jag roade mig med att titta på S.O.S. Gute på Kanal5.se och läsa Barack Obamas memoarer. Intressant program och en bra bok. Tåget kom till Linköping klockan 01. Jag sprang till bussen, som väntade in tåget.

Efter 3 minuter på bussen gör den en oväntad sväng och jag inser att jag sitter på fel linje. Hoppar av i Valla och promenerar hem. Skulle varit hemma strax efter 12, men anlände runt 02 istället. Så går det när man försöker spara pengar åt andra.

Inga kommentarer: