N24.se intervjuar ICAs vd, Kenneth Bengtsson, om företagets taktik att alltmer gå över till egna varor. Han säger flera saker som får framtiden att verka allt mer intressant.
- Fler egna varor i diskarna innebär billigare mat till konsumenterna. När man inte behöver betala extra för ett märke (som Gilette) så kan kostnaderna hållas nere.
- Lidl, Netto och Axfood (Willys) har tvingat ICA till högre effektivitet och en översikt av kostnaderna.
- Kenneth Bengtsson räknar med att Wal-Mart eller Carrefour finns i Sverige inom tre år. Det innebär en ännu starkare prispress och krav på effektiviseringar.
Jag ser fram emot en tid då priserna är lägre i butikerna, utbudet lite mindre men att nisch-butikerna finns kvar som komplement (till exempel Norins ost). Vi får se om min dröm besannas!
2005-10-10
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar