Han jämför webbkampanjerna från ActionAid och Diakonia. Båda ger möjlighet att köpa en konkret sak som bistånd, till exempel en get eller kycklingar. Båda organisationernas modeller analyseras och resoneras kring. Läsvärt!
Mitt eget tillägg är att de borde ta allt ett steg längre. Varför inte låta oss användare bädda in en donations-funktion på vår blogg, ungefär som en YouTube-film? En liten animation, möjlighet att donera direkt i fönstret och att skicka kampanjen vidare till kompisar. Tips-mailen till väner går att skriva så de kopplas till den person som startat kampanjen. Med topplistor på antal värvade och mängden donerat uppdelat på land, län, stad och blogtyp (politik, mode, teknik, etc,) så skulle man kunna få en riktigt intressant utveckling.
Möjligheterna är oändliga!
Vissa ryser kanske när jag nämner Diakonia. Japp, de är inte felfria som många påpekat.
Blogged with the Flock Browser
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar