2009-05-05

17 medlemmar och mycket glädje

Idag har varit en dag i (studiernas och) MUF:s tecken.

Jag hoppade på Campusbussen 08:10 och lämnade densamma fem minuter senare för att bli upplockad av MUF:s Valbil för vidare färd till Norrköping.

På Kunskapsgymnasiet deltog jag i min första debatt denna valrörelse. Inledningen kändes lite improviserad, dels på grund av min ringrostighet och dels på grund av min kraftiga förkylning och därtill hörande mediciner. Men sen tog det fart!

Jag inledde med att beskriva skillnaden mellan Moderaternas förstanamn på EP-listan, Gunnar Hökmark, och sossarnas dito, Marita Ulvskog. När Gunnar kämpade på 80-talet för Estlands frihet från sovjetisk ockupation och för detta senare utnämndes Estnisk hedersmedborgare vidhöll Marita att det inte alls pågick någon ockupation och att friheten därför inte behövdes.

SSU-Jonte som jag debatterade mot undrade varför jag drog upp sånt som hände för 20 år sedan. Rätt enkelt, egentligen. Gunnar kämpade redan då för ett fritt Estland och ett geografiskt större EU. Marita ville varken ha EU eller ett fritt Estland. Hade hon fått bestämma då hade vi inte debatterat nu, utan levt som ett isolerat land med Sovjet i öst och EU i syd. Varför ska hon få någons röst?

Vi hann också snacka miljöpolitik. Det blev en rätt påfrestande debatt, främst eftersom Jonte friserade verkligheten och gång på gång kom med lögner om vad Moderaterna tyckte. Eleverna såg uttråkade ut (jag hade ju redan berättat vad M egentligen vill) och jag hotade att lämna debatten om han inte började berätta om sin politik och slutade ljuga om vår. Det funkade. I tre minuter, tills det var hans tur att snacka igen.

Roligaste stunden var när jag gav exempel på hur vi vill förbättra miljön i Europa. Till exempel genom att tillåta längre lastbilar som kan ta mer gods. Då krävs färre turer och utsläppen minskar. "Det är ju bara småsaker" invände Jonte "och längre lastbilar kan väl ingen vara emot." "Men om ingen kan vara emot det", kontrade jag,"varför röstade då S-ledamöterna i parlamentet emot?" Skratt från auditoriet.

Efter debatten kom en tjej fram till mig och berömde mig för att jag stått över de personangrepp hon tyckte Jonte gjort. Kul att moral i debatter uppskattas! (Enligt de kommentarer de andra muffare som var med mig fått verkar hon inte ha varit den enda.)

SSU-Jonte gick hem direkt efter debatten, men vi muffare stannade kvar och spred glädje. På den enkla frågan "Hejar du på Monas lag?" fick vi idel leenden och nej till svar. Dagen slutade med sjutton (17!) nya medlemmar. En grymt bra insats från Cecilia, Mange, Tito, Alex, Alexander och Lisa! (Jag bidrog mest med att rossla, snörvla och ge glada tillrop till de andra.)

Två besök på Campus hann jag också med. En vecka till deadline för ett rätt omfattande projektarbete börjar kännas allt mindre skrämmande.

Sen var det dags för fika på MUF-lokalen i Norrköping, bilresa hem, middag med distriktets valledare på underbara Adriatic och lite frihetsarbete på förbundsexpeditionen (diskning av termosar från Moderata Studenters kampanj i kön till försäljningen av SOF-biljetter, som inleddes redan 05:30 imorse). Kom hem strax efter 22. Godnatt!

Inga kommentarer: