Oppositionspartierna hävdar att TV-reklamen i USA till stor del består av smutskastning. (Off topic: Enligt en undersökning jag hörde talas om i förra veckan lär majoriteten av den politiska TV-reklamen på andra sidan Atlanten vara saklig och handla om de egna förslagen. Men "en stor andel" är ett härligt mått som kan vara både större och mindre än 50%.)
I den debattartikel på SvD Brännpunkt varnar oppositionens tre partisekreterare: " Ett problem som vi har sett i exempelvis USA är att det tycks vara enklare att göra negativ tv- reklam än positiv. En stor andel av den tv-reklam som spreds i senaste presidentvalet innehöll olika former av karaktärsmord på enskilda personer och smutskastning mot partier och kandidater."
Jahapp, om det är så det ser ut i andra länder är det ju så det måste komma att se ut i Sverige. Logiken är enkel. Det som händer i utlandet måste hända här.
Därför blir jag skrämd och oroad av att oppositionen gör reklam på internet. Till exempel har Socialdemokraterna en egen kanal på YouTube, som ligger på Internet. En stor del av all reklam på nätet är pornografisk. Därför ser jag en risk att socialdemokraterna, miljöpartiet och vänstern kommer börja använda pornografiska bilder och videosekvenser i sin kommunikation.
Låt mig omformulera ett stycke ur oppositionssekreterarnas artikel:
Jag ser ett antal problem med att oppositionen nu börjar använda propaganda på nätet som ett sätt att övertyga väljare. Det sker utan större politisk debatt och utan att vi på allvar funderat igenom vilka demokratiska konsekvenser det kan få för Sverige i framtiden.
Eller så är det innehållet och inte mediet som är det intressanta och hela diskussionen är ett desperat försök från oppositionen att kasta smuts på borgerligheten.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar