2008-10-31

Linköping i natt




Jag sov bort hela eftermiddagen idag. Kom hem från skolan vid lunch och mådde illa utan någon riktig anledning. De många timmarnas sömn gav mig en fantastisk möjlighet att uppleva Linköping från stadens bästa sida, när den är höljd i mörker. (En beskrivning som egentligen passar ännu bättre in på Norrköping.)

Igår drog Novemberljus igång. Det är ett evenemang där politiker bränner mina skattepengar på att sätta upp lampor i stan. Nu kan man ju tycka att gatubelysning hör till kommunens kärnuppgifter, men Novemberljus är består av mer konstnärliga installationer.

Bilden ovanför är tagen i Trädgårdsföreningen, Sveriges näst vackraste park enligt en omröstning i somras. Tyvärr passar mobilkameran inte för att ta bilder på kvällen. Den bästa installationen finns uppströms från Drottningbron. I träden hänger kristallkronor i stora plexiglasbollar. Ruggigt snyggt!

Även den permanentade installationen från förra året i Berga står sig i år. Två stora träd är upplysta underifrån av starka, vita strålkastare. Det är verkligen härligt att promenera till ICA på kvällarna. Förutom min egen lathet är den installationen det främsta skälet till att min cykels punktering ännu inte är lagad.

Efter nästan två timmars promenad var jag hemma igen, men naturupplevelserna tog inte slut för det. Utanför mitt fönster flyger fladdermöss i stora åttor. Häftigt!

Jag har försökt hitta en hemsida för Novemberljus med snygga bilder. Men någon sådan verkar inte existera. Det här är det närmaste man kommer. Skärpning Linköping!

Inga kommentarer: