2008-10-30

Mansföraktet i vår vardag

Jag har en idé till en serie som nog skulle kunna bli riktigt framgångsrik. Det handlar om ett par där mannen slår sin fru varje gång hon kommer hem lite lullig från krogen. Och när mannen har ont i händerna tar han far över misshandeln med stekpannor och blomvaser. Med liten variation skulle man kunna upprepa konceptet dag ut och dag in.

Idén fick jag från den populära serien Ernie, där sådan misshandel är ständigt återkommande. Fast det är frun och hennes mamma som slår mannen, dr. Enos Pork. Men i vårt könsneutrala samhälle spelar väl karaktärernas kön ingen roll?

Dagens roliga Ernie-stripp i Extra Östergötland: Ett äkta par kommer till dr Porks praktik. Kvinnan är stor och barsk, mannen är trådsmal och har ett igenmurat öga. "Hur gick det här till", frågar doktorn, varpå frun för att demonstrera klipper till mannen över det andra ögat så att även det svullnar upp. Slut.

Tidigare tyckte jag det var klapp-på-knäna-roligt med de här serierna och jag blundade för den ångest den gode doktorn måste känna när han på jobbet påminns om de övergrepp han ständigt utsätts för i hemmet. Sen läste jag dessa brev till Jämo och världen blev lite mindra humoristisk.
Blogged with the Flock Browser

Inga kommentarer: