2008-07-29

Det är Hasses ansvar!

Dagens mest oansvariga debattartikel finns i SvD. En tjomme som företräder Slow Food-rörelsen har letat och letat efter någon som har ansvar för vad han sätter i sig. En titt i spegeln hade sparat så många timmar av slitsamt sökande.

Lite mer problematiserat kan man påpeka att det finns fler som påverkar vad Hasse och vi andra stoppar i oss. Företagare, politiker och lobbyister försöker få oss att äta och dricka (eller avstå ifrån) en uppsjö av olika födoämnen och tillsatser. Det kan handla om bekämpningsmedel, socker, fruktos-sirap eller transfetter lika gärna som broccoli, brysselkål och biodynamisk biff.

Och många gånger har du, ärligt talat, läst en innehållsdeklaration för att därefter kolla upp alla e-nummer på Wikipedia?

Men innebär min (och troligen även din) lättja att någon annan verkligen styr vad jag/vi äter? Om jag inte tar mitt ansvar som konsument och renlevnadsmänniska, blir någon annan automatiskt förpliktigad att ta över denna uppgift? I så fall vem och varför?

Företagare har ett ansvar mot sina ägare att leverera lagom ofarliga varor för att få nöjda och återkommande kunder. Politiker är folkets tjänare och ska reglera livsmedel inom gränserna för lurendrejeri och idioti. Dioxin ska inte få säljas, inte ens till riktigt korkade konsumenter, och den som säljer dioxin under etiketten "Ormolja - 100% kopparsnok" ska kastas i låshus. Men inget av detta tar ifrån mig mitt eget ansvar, lika lite som det tar ifrån Hasse sitt. Den enda som till syvende och sidst har ansvar för min konsumtion är jag själv.
Blogged with the Flock Browser

Inga kommentarer: