2008-07-22

Va?

När jag läser en artikel från mina meningsmotståndare så vill jag bli upprörd. Det händer rätt ofta att jag blir irriterad, eller rentav rasande, på sånt jag läser eller ser på TV. Det sista jag vill känna är likgiltighet. Idag hände inte ens det. Jag kände bara tomhet.

Dagens menlösaste läsning finns i Folkbladet. Tre SSU:are med ungdomliga titlar som "ansvarig för infrastrukturfrågor", har slagit sina kloka huvuden ihop och skrivit en debattartikel. (Det kan också vara någon annan på SSU:s månghövdade kansli som skrivit artikeln och fått dessa tre att skriva under. Vad vet jag, Nobelprismaterial är det i varje fall inte.)

Det råder idag närmast konsensus om att det ska byggas höghastighetståg i Sverige. Frågan är bara när, var och till vilken kostnad. Ostlänken mellan Mjölby och Järna står troligen först i kön, men måste invänta Citytunneln.

I sin artikel, som ser ut som ett beställningsjobb från Banverket, radar de bara upp fakta om höghastighetståg. Var är förslagen? Var är visionerna? Var är det nya tänkandet?

Det enda intressanta med artikeln är näst sista meningen: "Sverige har länge legat i botten när det gäller järnvägsinvesteringar." Alltså under de många år som Sverige styrts av SSU:s moderparti... (Fast det glömde de skriva ut.)
Blogged with the Flock Browser

1 kommentar:

Jonas Grafström sa...

Ett kort rappt debattsvar på några rader hade varit kul på den texten skulle du kunna skicka inSom du påpekar, 12 år med dem ledde itne till så mycket Action.