2008-07-04

SSU valde fel - för dem!

På tisdag ska jag till Almedalen för att uppleva vad det nu är man upplever när första och andra statsmakten gnuggar axlar under en veckas tid. Idag förberedde jag kropp och själ inför denna drabbning. Som en sorts steloperation av min politiska ryggrad besökte jag MUF:s lunchseminarium "Behöver unga politisk ideologi?"

Seminariet handlade bland annat om ideologiernas betydelse idag och till mindre del om MUF:s nya bok Frihetens Lexicon. Det är en superbra bok, vilket jag inte säger enbart för att jag var med om att skriva den. 20 kronor så är den din!

Det blev ett intressant samtal mellan MUF:s ordförande Niklas Wykman, Laila Nairaghi (hon som inte blev SSU-ordförande) och Johannes Forsberg från Expressens ledarredaktion. Jag har alltid sjukt svårt att minnas vad som sagts vid såna här tillställningar, så för innehållet hänvisar jag till Almedalsbloggen.

Mina intryck från seminariet är som följer:
- När MUF valde Wykman så tog de ställning för ideologi.
- SSU:s val av Jytte innebar motsatsen.
- MUF kommer prata mer ideologi i framtiden.
- MUF kommer ställa fler frågor, men ge färre svar. Det är liberalt!
- Laila Nairaghi hade varit en förträfflig ledare för SSU.
- När MUF sa ja till ideologi så sa SSU nej. Med eftertryck.
- Frihetens Lexicon är en förträfflig bok. Men det är ett smakprov, inget komplett verk.
- Albin Molander lagar sjukt goda mackor!
Blogged with the Flock Browser

Inga kommentarer: