2008-08-20

Mobila sajter vet vem du är!

Via HAX hittar jag en intressant text på IDG.se. Där berättar en utvecklare på en community-sajt hur Telia och andra operatörer säljer information om vem som surfar på en sida till leverantören. Det är riktigt skrämmande då en av grunderna med internet är att man kan vara anonym.

Författarens teoretiska exempel är att en pedofil får ungdomar att gå in på en sajt (Tänk rubriken: Titta här, en söt kattunge!) och därigenom får telefonnumret till killen eller tjejen och då kan ta reda på vart de bor.

Jag hade ingen aning om att mobiloperatörerna erbjöd sådana tjänster. Tekniskt är det enkelt, etiskt är det förkastligt!
Blogged with the Flock Browser

1 kommentar:

Jonas Grafström sa...

Illa, dock så ser jag vilka städer som mina bloggbesökare kommer ifrån, är fantastiskt fashinerad över att nån läser min blogg i en stad i norra Kina och samtifigt förolämpad över att de inte ser mig som viktig nog att spärra :)