2008-08-28

Osjungna hjältar: de som skriver affärsplaner

Det senaste året har jag blivit erbjuden ett par olika uppdrag från personer och organisationer. Det rör sig om att skriva, tala eller koda i liten omfattning. Nu har jag bestämt mig för att samla dessa små verksamheter i en firma och även satsa på en av alla de idéer jag har fått.

Därför har jag den senaste veckan börjat knarka affärsplaner. Efter att ha försökt registrera firman på Bolagsverkets hemsida och sedan tittat runt hos NyföretagarCentrum så har jag insett att det där med firma är mer än fakturor, cash och avdrag. Men att skriva en affärsplan är lättare sagt än gjort.

Problem:
- Min verksamhet spretar rejält
- Inflödet av uppdrag är inte särskilt stabilt
- Mallar för affärsplaner förutsätter en huvudverksamhet, inte fyra
- Jag försöker hitta ett webbolags affärsplan, där hemsidan inte är en bisak
- Det där med skatter skrämmer mig, hur kan det vara så svårt?

Så därför går jag till mina läsare för råd. Har ni några tips på hur jag löser mina problem? Har ni några andra råd för mig som blivande nyföretagare? Lämna en kommentar eller maila mig på lundbergj på Gmail.com.

Fridens!
Blogged with the Flock Browser

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Johan!

Så komplicerat är det faktiskt inte. Skatterna och den andra byråkratin är bisaker i jämförelse med att få och behålla nöjda kunder och personal.

En bra affärsplan ska besvara fyra frågor tycker jag:
1. Vad är problemet som den tänkte kunden har?
2. Vilken är din lösning på detta problem? Din produkt eller tjänst alltså.
3. Vad kostar det att ta fram produkten eller tjänsten? Ditt kapital eller resursbehov alltså.
4. Vilken avkastning kan ditt företag ge? Detta kan vara en stabil lön och ett kul liv men kan också vara kunskaper eller att du blir superrik.

Har du väl svarat på dessa fyra frågor är det bara att köra. Till skattemyndigheten ska du meddela att du inte kommer att tjäna ett öre de första åren, då kommer de att låta dig vara ifred och de ha faktiskt blivit ganska trevliga de senaste åren.

Hör gärna av dig om du undrar över något mer specefikt. anders@ostlund.se

Anonym sa...

Hej Johan, StyrelseAkademien har en jättebra mall för att underlätta arbetet med att göra en riktigt bra affärsplan. /Suzanne S