2008-08-20

iPhone - revolutionen

Engadget är en av världens största teknikbloggar. De skriver idag att de inte velat optimera sin site för en särskild mobilplattform. De skriver inte "one size should fit all", men det är vad de menar. Eller att Muhammed får komma till berget, internetgiganten ruckar inte en milimeter.

Idag lanserade de ändå en version av sidan för iPhone.

Varför? De tittade på statistiken och 95.8% av alla som besökte Engadget från en mobil körde iPhone. Det är helt sjukt mycket! Tänk på konkurrensen: Sony Ericsson, Nokia, LG, Palm, Samsung, Motorola och en massa andra. Dessa företag har tillverkat mobiler i flera decennier, de har kunnat utveckla med större budgetar och med mer erfarenhet. Men ändå ser de sig slagna på fingrarna.

iPhone är bara den näst mest sålda smartphonen i USA, där Blackberry dominerar. Och de har bara sålts i ett knappt år. De flesta som har en smartphone har den via jobbet och en majoritet av dessa har inte bytt från sin traditionella leverantör. Ändå står iPhone för, jag upprepar, 95.8% av Engadgets mobilvisningar!

Hur ser det ut i Sverige där iPhone har sålts i någon månad? När följer SvD, Aftonbladet och de andra efter? Och när börjar andra leverantörer följa efter, med egna webbläsare som kan visa iPhone-sidor?

Engadget ingår i TimeWarner-nätverket Weblogs Inc, som är världens mest lästa. Troligen kommer de andra sidorna följa efter inom kort. Nu måste jag jobba på så att jag kan köpa en iPhone!

Jag är så sjukt kär i iPhonens gränssnitt och hur lätt den gör användandet av mobilt internet. Miraklens tid är sannerligen inte förbi!
Blogged with the Flock Browser

1 kommentar:

Anonym sa...

Rättelse
Iphone är ingen smartphone. Det är enligt Jobs en ipod. Apples mest avancerade ipod.

Det var nämnligen så han presenterade den vi premiären.