2008-09-16

Att debattera mot sossar

Igår och idag har jag debatterat mot sossar. Det har varit minst sagt frustrerande, men jag känner att jag tog hem båda debatterna.

Gårdagens debatt var på Katedral och alla sju partier var representerade. Bäst var helt klart Magnus Andersson från CUF. Glad, liberal och rolig att lyssna på. Korta, rappa inlägg med tydlig argumentation. Näst bäst var jag själv. Inte tillräckligt förberedd och lite mindre rolig. Men ändå hästlängder före övriga deltagare. Långa inlägg, bristande engagemang och otydliga resonemang är bara tre grejer. Utbildar inte de andra partierna sina medlemmar i debatteknik? Det är ju oartigt mot åhörarna att inte kommunicera sitt budskap så tydligt som möjligt.

Mest synd var det om Karin Granbom (fp). Hon var ensam för FRA, missade att hon fått replik flera gånger och när det var som värst spillde hon ut sitt vattenglas över anteckningarna. Men hon höll ut och kämpade på. Starkt!

Idag duellerade jag mot Mattias Vepsä, SSU:s förbundssekreterare, på Platensskolan i Motala. Det var riktigt obehagligt. Han är nog den mest oärliga debattör jag stött på. En knapp timme hade vi på oss i en fullsatt aula utan moderator (SSU hade arrangerat den med kort varsel, då Mattias var på genomresa i länet. Varenda inlägg var fyllt av lögner, halvsanningar, skarvningar och guilt by association.

Och det är här min stora fråga dyker upp. Om Alliansen är det sämsta som hänt Sverige. Om allt blir jävligare för alla människor. Om landet blir kallare och hårdare för varje dag. Om det är detta som driver SSU i sin opposition. Varför kan de inte hålla sig till fakta? Det går liksom inte ihop.
Blogged with the Flock Browser

2 kommentarer:

David sa...

"Om allt blir jävligare för alla människor. Om landet blir kallare och hårdare för varje dag."

Nej, jag förstår inte. Om nu vi i alliansen är dessa hemska saker från underjorden vilket många försöker få oss att framstå som, varför gjorde då inte sossarna något under de 12 år de satt vid makten sist?

Jag blir bara så bitter.

Anonym sa...

Haha! jag var där, på katedral, och du vann inte debatten för fem öre. Duktigast var faktiskt vänsterpartisten, då han var den enda som inte höll på med personangrepp såsom många av er andra gjorde. SSU:s Ellen skötte sig också bra. Hörde folk som varit osäkra innan efteråt säga "ja jag är ju iallafall avskräckt från MUF". så nej, jag tyckte nog inte att du vann där faktiskt.