2008-09-27

Vad är Slashdot?

Sedan drygt tio år tillbaks Slashdot.org varit min startsida. Deras paroll är "News for nerds. Stuff that matters." och sammanfattar sidan rätt väl. Det är teknikrelaterade nyheter, högt som lågt, med ett fokus på informationsteknologi.

Anledningen till att jag håller fast vid sidan är att de lyckas pricka in snart sagt alla viktiga tekniknyheter och nästan alltid med intressanta vinklar.

Dagens bästa artikel handlar om en patentansökan från Google. Den ger mig visionsrysningar. (Då och då läser jag inlägg som gör att huvudet spinner loss och kroppen ryser när jag tänker på hur förslaget kan förbättra världen. Detta är en sådan artikel.)

Ansökan föreslår ett system där mobilerna frikopplas från operatörerna. Istället för att sälja abonnemang som idag så letar telefonerna hela tiden efter starkast signal och lägst pris. Ungefär som mobilen gör utomlands, fast även hemmavid.

Tänk på möjligheterna! Operatörerna skulle då tvingas sänka priserna, utveckla nya tjänster och finna andra sätt att finansiera dessa på. För oss konsumenter blir det en riktig revolution. Aldrig med "Endast Nödsamtal"-meddelanden, aldrig mer "Nätet är fullt"-besked och stark mottagning överallt där den behövs! Vi står på tröskeln till en skön ny värld!

(Bara det sköna inte påverkar vårt språkbruk.)
Blogged with the Flock Browser

Inga kommentarer: