2008-09-13

Hittepå-ekonomi

I mitt förra inlägg skriver jag om att Christian rekommenderat min blogg. I "Pass it on"-anda tänkte jag rekomendera en av mina favoriter. David DennisSänd mina rötter regn skriver inte varje dag, men det är alltid läsvärt.

Idag skriver han om en Feng Shui-konsult som intervjuas i SvD Bostad. Det är faktiskt intressant hur mycket utrymme rent nonsens får (ett par artiklar i veckan i kvällspress, något reportage i dagspress och hela tidningen Hälsa). Och det är otroligt att människor lägger pengar på vidskepelse och dumheter. Eller är det?

När jag besökte NyföretagarCentrum fanns en plakett uppsatt på kontoret som certifierade att rummet var balanserat i enlighet med Feng Shui. Jag skrockade lite för mig själv men kom sedan att tänka på om det enbart är negativt att lägga pengar på ovetenskapliga tjänster.

Var och en har områden där vi inte bryr oss om detaljerna. Vissa är glada att ha en iPod, utan att tänka på vilka kretsar som sitter i den. Andra bryr sig inte om alla detaljer i litteraturanalys och väljer böcker efter utmärkelserna på omslaget. I båda fallen är man beredd att betala en premie för att köpa en vara som någon auktoritet satt sitt godkännande på. Resultatet är att man troligen blir mer nöjd med sin investering och känner sig lite gladare än om man köpt en okänd vara.

Samma sak borde kunna gälla för Feng Shui, kristallhealing och annat mimbo-jumbo. Så länge det inte är uppenbart skadligt och så länge man är beredd att köpa konceptet utan kritisk granskning så kan investeringen i ett luftslott faktiskt skapa ett bättre hem. Det är ju upplevelsen av en vara eller tjänst som har ett värde, inte varan i sig.

Är investeringar i rena dumheter alltid negativt? Min tes är att de faktiskt kan vara det. Kanske kan det till och med öka produktiviteten på ett företag? Någon av mina kloka läsare kan säkert hitta argument för eller emot mig, det är vad kommentarsfältet är till för.

Blogged with the Flock Browser

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tackar så mycket för de vänliga orden, även om jag heter Dennis :)

Sedan, angående inlägget, så tycker jag att du har en bra poäng. Vill man inreda enligt Feng Shui och är nöjd med det så får man förstås göra det, och blir man mer harmonisk av det så är det förstås positivt.

Samtidigt så har jag svårt att inte se det som en symptom på ett underliggande problem. Skrapar man bort mumbo-jumbot från Feng Shui så är det väl bara självklarheter som blir över. Vem som helst borde väl klura ut att går man in i ett rum och inte känner sig bekväm på grund av inredningen, så är det något fel. Och är man inte intresserad av att åtgärda det själv så kan man förmodligen ta hjälp av vilken inredare som helst. I sammanhanget blir Feng Shui som det där läppstiftet på den där grisen.

Personligen skulle jag nog bli mindre harmonisk om jag kom in på ett ställe och fick reda på att det var Feng Shui-certifierat, så det funkar nog åt bägge hållen :)